Vad är SEO? Din guide till Sökmotoroptimering.

Vad står SEO för? Är SEO svårt? Varför behöver din hemsida SEO? Det och ett flertal andra frågor kommer att besvaras i den här guiden till huvudfrågan: Vad är SEO?

Sökmotoroptimering, SEO, Search Engine Optimization; kärt barn har många namn. Men vad är denna, till synes komplicerade, men absolut nödvändiga optimeringen egentligen?

I grunden handlar det om en sak; att komma så högt upp (eller tidigt) bland de sökresultat din målgrupp, oftast kunder, får när de söker efter det du säljer eller erbjuder. När vi skriver ”söker” är det naturligtvis ”googlar” vi menar. God SEO handlar om organisk placering, att se till att sajt och innehåll är så pass bra att Google och eventuella andra sökmotorer ger den en bra placering på grund av detta. Idag är algoritmerna mycket mer avancerade än de var i webbens barndom och de justeras ständigt för att inte överlistas och ge relevanta sökresultat.

För sökmotorerna är det viktigaste att den som söker snabbt ska hitta bra och relevant information, och de kommer alltid att premiera sajter som behåller sina besökare länge. Ett långt besök är det tydligaste tecknet på att informationen är matnyttig och relevant.

Läs mer om hur du skapar innehåll som får besökarna att stanna på din sajt.

Annat som är viktigt att hålla koll på är att man har viktiga nyckelord tidigt på sidorna, att de är taggade på rätt sätt med H1- och H2-taggar, att texten på sidan inte finns på en mängd andra sidor på nätet. Naturligtvis är det fortfarande bra att andra, högt rankade sajter länkar till din sida.

Att hålla sin sajt optimerad är till stor del att jaga mot ett rörligt mål eftersom algoritmerna förändras och justeras hela tiden, och vilka förändringar som görs är hemliga.

Vem behöver SEO?

Vilken investering behövs för SEO?

Hur lång tid tar det innan SEO gör resultat?

SEO skiljer sig från andra marknadsföringsmetoder på mer än ett sätt. Du får nämligen ha en del tålamod om du vill lyckas med SEO och få organiska klick. Andra marknadsföringsmetoder kanske ger snabbare resultat, men dessa är också ofta sämre långsiktigt. Det går definitivt att blanda SEO med andra metoder av marknadsföring.

Läs mer om hur SEO kan användas tillsammans med annan marknadsföring.

Hur lång tid tar det att lära sig SEO?

Vilka olika typer av SEO finns det?

Sökmotoroptimering är ett brett ämne. Om man ska förenkla det snabbt finns det tre stycken olika delar det kan delas upp i. Alla tre är väsentliga för din sajts synlighet i sökmotorerna.

1. On-page SEO – Din sajts innehåll

2. Off-page SEO – Din sajts koppling med Internet

3. Teknisk SEO – Din sajts prestanda

Är din sajt bökig att använda på mobil? Tar det flera sekunder för den att ladda? Detta är ett par av flera frågor som teknisk SEO handlar om.

Teknisk SEO är väldigt viktigt för att få en hemsida som rankar bra. Är dina tekniska SEO bristande spelar det ingen roll om din content är perfekt och du har hundratals länkar både ut och in. Namnet tolkas lätt som att du behöver ha utvecklade tekniska kunskaper för att kunna tekniskt optimera din sajt. Som tur är finns det program som gör majoriteten av det åt dig. Programmen kostar pengar, men är värda varenda krona. En uppgift som programmet har är att

Hur har SEO ändrats genom åren?

Hur dyrt är det att anställa SEO-specialister?

Varför kan man inte bara trycka in en massa sökord längst ner på sidan?

En intressant fråga som också har ett väldigt bra svar är varför man inte bara kan sticka in sökord längst ner på sidan. Detta fenomen kallas på engelskan ”Keyword stuffing” och innebär att man trycker in en massa sökord i slutet av sidan, eller i meningar, utan kontext i syftet att manipulera Googles rankning av din sida. Eller hur låter det smart och enkelt, man kan ju spara flera timmar på detta lilla knep. Dessvärre, kan man kanske tycka, är detta inte något du kommer undan med när Googles spindlar (deras så kallade ”crawlers”) är dig i hälarna. Dessa spindlar kommer så småningom att hitta din sajt och upptäcka ditt fuffens vilket leder till flera bestraffningar, inklusive följande:

  • Google kommer att göra sitt allra bästa för att du ska få sota för din handling. Under en kommande period kommer dina sidor, oavsett om de ändras till en kvalitet av världsklass, att vara lågt rankade och inte därmed knappt synliga i potentiella besökares sökresultat.
  • Att trycka ihop en massa sökord i varje mening förhöjer absolut inte läsarkvaliteten på dina texter. Ingen vill läsa en text där samma ord skrivs i var och varenda mening, det blir väldigt repetitivt och tråkigt att läsa. Som resultat av detta finns risken att potentiella kunder lämnar sidan tidigt och byter till en av dina konkurrenter.
Exempelbild på en text där ”Keyword stuffing” försiggår.

Slutsatsen av detta är att om du vill ha en sajt som rankar högt långsiktigt och bygga upp en stark position i din bransch lär inte ”Keyword stuffing” vara något för dig.